Dorpsraad Ooij

Burgerhulpverlener

Een burgerhulpverlener kan een AEd gebruiken.

Als burgerhulpverlener ben je aangemeld bij een oproepsysteem voor reanimatie. Bij een hartstilstand in de buurt krijg je via je mobiel een oproep om naar het slachtoffer te gaan.

De eerste 6 minuten zijn cruciaal. Als iemand dan start met reanimeren en een AED aansluit, is de kans op overleven het grootst. Een ambulance redt het vaak niet om binnen 6 minuten bij het slachtoffer te zijn. Jij misschien wel.

Wie kan burgerhulpverlener worden?

Als burgerhulpverlener moet je natuurlijk kunnen reanimeren. Het maakt niet uit of je dit privé, voor je werk of voor je studie hebt geleerd. Wel is het een voorwaarde dat je 18 jaar of ouder bent én de afgelopen 2 jaar 1 van deze trainingen hebt gevolgd:

• een basiscursus reanimatie of een herhalingsles
  • een reanimatietraining gehad als bedrijfshulpverlener of EHBO-er
  • een reanimatietraining voor je beroep of studie (bijvoorbeeld als arts, brandweer, of politie)

Twijfel niet en gebruik deze vaardigheid om levens te redden in jouw buurt.

Al in het bezit van een geldig reanimatie diploma met AED? Meld u aan als burgerhulpverlener op de site van de hartstichting:

Dorpsraad Ooij heeft een cursus burgerhulpverlener georganiseerd en 30 personen opgeleid.

Momenteel organiseren we geen cursussen meer.